Výměna tachografu dopravcům nic nepřináší
26. 11. 2024
EU nařídila vyměnit všechny starší tachografy do 19. srpna 2025. Proč a co to vlastně komu přinese?
Výměna tachografu – má nějaký přínos?
Tachograf bohužel nelze vyměnit stejně triviálně, jako třeba autorádio. I pro nás je to práce minimálně na čtyři hodiny, a to ji děláme prakticky na denní bázi. Mění se i čidla a kabelové svazky a na závěr je potřeba zařízení zkalibrovat. Náklady se pohybujeme kolem 30 tisíc korun za jedno vozidlo.
Jenže výměnou náklady nekončí. On totiž kamion, který nejezdí, logicky negeneruje zisk. A cílem každého provozovatele autodopravy je ideálně 100% vytížení. Někdo musí vůz vzít, zajet s ním k nám do servisu na výměnu a pak ho zase stáhnout. V optimálním případě tak výměna vyblokuje tahač na jeden den, reálně to jsou spíše dny dva až tři.
Dopravcům nepřináší výměna pozitivního vůbec nic. Malou výhodu to má jenom pro řidiče. Pro přepínání mezi zeměmi nemusejí s nejnovějších tachografy za hranicemi zastavovat, ale změna proběhne automaticky podle GPS polohy.
Legislativa z Bruselu
Pokud vás to zajímá, výměnu tachografů nařizuje Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2020/1054. Jestliže si chcete trochu počíst v tom, co v Bruselu na téma tachografy vytvořili, zadejte si do vyhledávače „Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 ze dne 15. července 2020“. Veškerá schvalovaná legislativa je mimochodem překládána i do češtiny.
Zajímavá je především první část dokumentu, která vyjmenovává 39 (!) důvodů, proč je tak úžasné, že se mění legislativa kolem tachografů. Není tam jeden jediný bod, který by se věnoval konkrétní výhodě, kterou nové tachografy přinesou dopravcům a velkoryse se samozřejmě opomíjí náklady s výměnou spojené. Za to tam najdeme skoro až budovatelské obraty, pro příklad:
- „V zájmu podpory sociálního pokroku…“
- „Normy mohou být revidovány s cílem zajistit lepší přístup k alternativním palivům v souladu s politikami, které tuto infrastrukturu rozvíjejí“
- „Aby se zvýšila nákladová efektivnost prosazování předpisů v sociální oblasti, měly by být stávající a inteligentní systémy tachografu plně využívány a inteligentní tachografy by se měly stát povinnými i pro lehká užitková vozidla nad určitou hmotnost, která jsou provozována v mezinárodní dopravě pro cizí potřebu. Proto by se měly zlepšit funkce tachografu, aby umožňoval přesnější určování polohy.“
Trochu naděje v nás budí bod číslo 33, který praví:
- „Vzhledem k pokračujícímu technologickému vývoji zkoumá Komise možnost vypracování nových technických řešení, která by nabízela stejné výhody a bezpečnost jako ta, která nabízí inteligentní tachograf, při stejných nebo nižších souvisejících nákladech.“
Evidentně by to šlo i jinak
Zde se pozastavme, protože Evropský parlament a Rada EU minimálně tuší, že by se dalo registrování rychlosti vozidla a povinných přestávek realizovat i jinak než šikanováním dopravců skrze povinné výměny tachografů.
Možná by nebylo od věci zkusit to třeba pomocí mobilní aplikace. Každý smartphone dnes umí hlásit svoji polohu a z jejích změn v čase vypočítávat rychlost. S trochou snahy by to tak možná stačilo vyvinout jednotnou aplikaci, kterou by si řidiči nainstalovali a z telefonu tím udělali i tachograf. Kdyby se to pojalo trochu chytře, bylo by možné to třeba propojit se systémem varování před nenadálými událostmi na trase, rezervací parkovacích míst na odpočívadlech a spoustou dalších vychytávek. Bohužel, jako obvykle jdeme tou nejdražší a nejméně jednoduchou cestou.