Výměna tachografu – co vše to obnáší?
1. 12. 2024
Blíží se termín, kdy bude muset velká část nákladních vozidel v EU projít výměnou tachografů. Co to znamená?
Autodopravci, zpozorněte! Blíží se totiž doba, kdy vaše starší auta budou muset být vybavena povinně digitálními tachografy nové generace, označované jako 2.0. Někdy se tyto tachografy nazývají „smart tachografy“, případně tachografy G2V2. Názvosloví není podstatné, důležitá jsou fakta.
Do kdy je třeba výměnu tachografu provést?
Podle toho, jakou má vůz generaci tachografu aktuálně namontovanou, se liší i termín, do kdy je potřeba tachograf vyměnit. Vždy se však mění za tachograf nejnovějšího typu, tedy G2V2.
- Výměnu nemusí řešit majitelé aut vyrobených od 21. srpna 2023. Ta jsou standardně vybavena tachografy G2V2.
- Do konce letošního roku (2024) musí dojít k náhradě analogových a digitálních tachografů první generace.
- Do 19. srpna 2025 musí být všechna vozidla, která mají povinnost mít tachograf, vybavena nejnovější generací, tedy G2V2. Pokud nebudou, nemají na silnici co dělat a hrozí jim skutečně velmi vysoká pokuta.
Co obnáší výměna tachografu?
Není to tak, že se vymění jenom „krabička“, je to daleko komplexnější proces. Měníme prakticky vše, co s tachografem nějakým způsobem souvisí. Demontujeme starý tachograf a čidla, musíme nahradit kabelové svazky novými. Poté osazujeme čidla nová a také samozřejmě novou elektroniku tachografu. Posledním krokem je kalibrace tachografu.
Kompletní výměna nám zabere zhruba čtyři až osm hodin času, pokud jde vše bez problémů. Tedy jeden náš technik zvládne za směnu v ideálním případě dvě výměny. Na to, že výměnou musí do konce letošního roku projít v rámci celé Evropy několik set tisíc aut, se zatím žádné drama neděje. S blížícím se koncem roku se však náš kalendář začíná plnit a reálně hrozí, že poptávku nebudeme schopni uspokojit. Doporučujeme proto rezervaci termínu co nejdříve.
Co přinese výměna dopravcům?
Pro majitele nákladního auta nebo tahače vybaveného tachografem znamená výměna především náklady. Vychází to na zhruba 30 tisíc korun s tím, že přínos pro dopravce je prakticky nulový. Ano, nebude nutné zastavovat za hranicemi a přepínat zemi ručně, nicméně tím výčet pozitiv bohužel končí, taková je realita.