Nenechte výměnu tachografu na poslední chvíli
6. 12. 2024
Termíny pro výměnu tachografů se blíží. Jenže s tím se blíží velmi reálný scénář, že to velká spousta firem a podnikatelů nestihne. Jak je to možné?
Výměna tachografu – do kdy?
Do 31. prosince 2024 musí proběhnout výměna starých tachografů analogových a také digitálních tachografů první generace za nejnovější typ. Od 19. srpna 2025 pak nebude možné provozovat motorové vozidlo nad 3,5 tuny bez tachografu G2/V2.
Výhodu mají firmy, které si omladily vozový park v poslední době. Auta registrovaná po 21. srpnu 2023 mají nejnovější typ tachografu už z výroby. U těch tedy není potřeba nic řešit.
Přijdou v segmentu kamionové dopravy problémy?
V Truck Union se zabýváme krom jiného i kalibracemi a výměnami tachografů. Z našeho pohledu, se dost možná celý obor kamionové dopravy se řítí tak trochu do průšvihu. Proč?
Kamiony jsou na evropských silnicích totiž nejčastější motorová vozidla osazená tachografy pro evidenci přestávek, odpočinku a rychlosti na trase. Evropský průmysl na nich do značné míry stojí, stejně tak třeba zásobování obchodních řetězců. A u spousty tahačů bude potřeba tachograf vyměnit, část z nich to musí stihnout do konce letošního roku, část pak do již zmíněného 19. srpna roku příštího.
Nový tachograf za 10 minut? Spíš za půlden
Výměna však není jen tak, zabere to určitý čas, a to zhruba čtyři až osm hodin práce jednoho našeho servisního technika. Zvládne tedy maximálně dvě výměny tachografu za směnu. Technik má 20 směn do měsíce, takže se pohybujeme mezi 20 a 40 výměnami tachografů za měsíc. Konkrétně v Truck Union tedy umíme při nasazení dvou mechaniků čistě na výměny maximálně 80 kamionů měsíčně.
A 80 kamionů je v podstatě kapka v moři. Pro ilustraci – v roce 2022 bylo v Česku zaregistrováno 8 679 nových nákladních vozidel. Středisek, kde by se výměny prováděly, není u nás mnoho, takže před koncem roku lze očekávat obrovský přetlak poptávky a zoufalé dopravce, kteří jednoduše budou muset nechat vozidla stát a počkat, až na ně s výměnou přijde řada. Roste nám tu tedy gigantický problém, který může mít dalekosáhlé důsledky v segmentu dopravy a logistiky. Hrozí, že v krajním případě nebude dostatek dopravních kapacit, takže se může stát, že se nebude stíhat zásobování.
Pomyslnou brzdou mohou být i výrobci tachografů. Obrovský nárůst poptávky neznamená navýšení výroby. Navíc velkou část produkce tachografů ukousnou výrobci vozidel. Nám, ale i ostatním servisům tedy mohou jednoduše dojít zásoby a bude zaděláno na průšvih. Každý tachograf pak bude mít cenu zlata.