Co je to tachograf?

20. 1. 2025

Tachografy byly v poslední době velké téma. Co to vlastně je, k čemu tachograf slouží a proč ho řidiči musejí v autě mít?

Tachografy pro všechna vozidla nad 3,5 tuny

Ze zákona musí mít každé vozidlo nad 3,5 tuny, až na pár výjimek, nainstalovaný tachograf. Je to zařízení, které zaznamenává rychlost jízdy v čase. Má vlastně dvě osy, na jedné je aktuální rychlost, na druhé čas, a je tak možné zpětně dohledat hlavně to, kdy se vozidlo pohybovalo a kdy ne.

Souvisí to s povinnými přestávkami řidičů a dobou odpočinku. Cílem těchto přestávek je zlepšit bezpečnost dopravy a snížit počet nehod. Odpočatý řidič totiž dělá méně chyb než řidič, který jede, dokud mu doslova nepadá únavou hlava na volant.

Objednat se na výměnu tachografů

Povinné bezpečnostní přestávky a odpočinek

Bezpečnostní přestávku musí řidič mít po 4,5 hodinách jízdy, a to na 45 minut. Eventuálně lze přestávku rozdělit na dvě, jednu 15minutovou, druhou 30minutovou.

Během každých 24 hodin musí řidič odpočívat alespoň 11 hodin v kuse. Je možné tuto dobu zkrátit na 9 hodin, ale to je možné udělat maximálně třikrát mezi týdenními dobami odpočinku. Rovněž je možné si odpočinek rozdělit na dvě části. První nejméně 3 hodiny a druhá 9 hodin, takže v součtu se celková doba odpočinku protáhne na 12 hodin. Jsou-li v autě dva řidiči, platí doba odpočinku 9 hodin každých 30 hodin, nikoliv 24 hodin.

Funguje ještě týdenní doba odpočinku, a to způsobem, že ve dvou po sobě následujících týdnech musí mít řidič dvě běžné týdenní doby odpočinku, 2 x 45 hodin. Nebo může mít jednu běžnou dobu odpočinku a jednu zkrácenou v délce 24 hodin. Toto zkrácení však musí „dohnat” během třetího týdne.

Tachograf toto zaznamenává buď na klasické „kolečko“, tedy na papír, nebo digitálně. V takovém případě je možné záznam jízdy vytisknout na papírovou pásku, stejnou, na jakou tisknou třeba pokladny v obchodech. Rozdíl mezi digitálním a analogovým tachografem je rovněž v tom, že u analogu je teoreticky možné vyhodit kolečko a záznam zničit, někteří řidiči také „šachovali“ s kolečky a jezdili na dvě, která průběžně měnili, jak se jim to hodilo. Samozřejmě se tím dopouštěli přestupku.

Zarezerovat termín pro výměnu tachografů

Kontrola tachografu přes Bluetooth spojení

Silniční kontroly policie se na kamiony a dodržování přestávek často zaměřují, a to zejména v zahraničí. Pakliže policista zjistí, že dochází k porušování plánu přestávek a doby odpočinku, vyvodí z toho důsledky v podobě pokuty, případně správního řízení. Nejnovější verze digitálních tachografů (G2/V2 – druhá verze druhé generace) umožňují čtení dat i bez přímého fyzického přístupu k tachografu, což částečně uměla už verze G2/V1. Vozidlo projede kolem čtečky a předá data o případném překročení týdenní doby řízení, době řízení bez přestávky a policista tak hned ví, jestli má smysl situaci řešit dále, nebo je vše v pořádku. Kontroly to zrychlí pro obě strany.

Jiří Graman

Jiří Graman
Jednatel společnosti

Poptejte výměnu tachografů od profesionálůNeváhejte nás kontaktovat